En dag på asylboende – Exempel på migrationsverkets haveri

 

Citerat från : http://www.kaziva.net/blog-native/2016/7/21/nytt-besok-pa-ett-asylboende-del-1-av-2

” Att Migrationsverket har svårt att klara av sitt uppdrag är någonting som de flesta måste ha insett nu, även om de flesta fortfarande inte har en aning om hur dåligt mycket fungerar och hur mycket resurser som egentligen saknas trots att Sverige kastat miljard efter miljard på Migrationsverket. Runt 70 miljarder ska bara asylprocesser och etableringsåtgärder kosta i år.

Jag är ofta ute som tolk på olika asylboenden och då har jag så klart tystnadsplikt men nyligen följde jag privat med en kompis till ett boende. Hon hade fått kontakt med några boende som ville prata med någon och ställa frågor.

Som tur var så råkade jag komma till boendet ganska precis som Migrationsverket kom på besök för att ta emot klagomål och ”svara på” frågor. Migrationsverket besöker boenden för att prata med asylsökarna en gång i veckan och till exempel dela ut någon information, ofta utan tolkar och utan tillräckligt med tid. Det har jag varit med om förr.

Jag kände igen den person som ledde gruppen från Migrationsverket och tänkte direkt vad den här personen visste om asylsökare överhuvudtaget, verkade vara fel person på fel plats. De var tre personer totalt, en svensk och två invandrare.

Det blev snabbt en kö av asylsökare som alla ville få hjälp med sina ärenden och personalen från Migrationsverket var snabba med att otrevligt säga att de inte skulle hinna med alla, för de skulle minsann bara vara där i en timme och sen gå.

Det ledde till en hel del irritation och jag blev faktiskt riktigt upprörd och ifrågasatte deras arbetssätt och varför de är där under så kort tid med så lite folk när de vet att det inte räcker. Det var inte populärt och det var tydligt att personalen inte hade kunskap i hur man bemöter människor och det blev lite kaos med många upprörda människor. Att jag bråkade med personalen gillades av asylsökarna som länge velat göra samma sak men inte kunnat eftersom personalen oftast bara talar svenska och dålig engelska.

När jag senare kom in i rummet med dem jag skulle hjälpa fick jag höra att de inte alls behövde någon extra tolk för ***** som var med från Migrationsverket ”kunde alla språk”. Visade sig att han kunde ren persiska och dålig svenska, ingen sorani eller dari, språken som de flesta som stod i kön var beroende av.

När jag stod i rummet och tolkade så upptäckte jag att personen som satt vid datorn och skulle anteckna allt om ärendet inte skrev någonting på riktigt, han bara låtsades skriva. Jag ångrar verkligen att jag inte bad om en kopia av allt som antecknats men jag förstod först efteråt att det var fejk. Varför han ens var med vet jag inte, men det verkar som om Migrationsverket bara tar med invandrare för att det ska se bra ut.

Allt stämmer verkligen bra med hur Egor Putilov beskriver de ”boendeteam” som migrationsverket skickar ut till asylboenden. Att allt bara är bluff och mest för att visa upp sig som myndighet och att personalen som kommer saknar kompetens och inte ens har tillgång till Migrationsverkets system.

Gruppen från Migrationsverket hann inte ”hjälpa” alla som stod i kön så de får hoppas att de får en bättre plats i kön nästa gång. Samtidigt så är det bättre nu för det är hälften så många som bor på boendet idag jämfört med för några månader sedan. Tidigare var kön dubbelt lång och Migrationsverket var bara där i en timme i veckan då också.”

Lämna en kommentar