SVT fortsätter ha svårt skilja åsikter från nyheter

”Sveriges Television publicerar en opinionstext som utgår från att östeuropéer är sämre arbetare än svenskar, tyskar och fransmän – och lägger upp den på nyhetssidorna.”

 

”Strejken är ditt eget fel, skriver SVT:s ekonomireporter Knut Kainz Rognerud på nyhetsplats (14/6). Under fliken ”ekonomi” och med etiketten ”analys” förklarar journalisten på närmare 3000 tecken att den nyss avslutade pilotstrejken behövdes eftersom vi reser med flygbolag som anställer personal från andra länder.

Journalisten pekar ut internationell konkurrens som ett problem och förfäras bland annat över att Ryanair rekryterar personal från Östeuropa eftersom ”risken finns att prispressen gör att kvalitetssäkringen tappas bort på vägen” och antyder att en östeuropeisk pilot kan tro ”att planet går nedåt när man drar i cockpits styrspak”.

Insinuationen att östeuropéer skulle vara sämre piloter än svenskar är närmast främlingsfientligt. Artikeln är genomgående osmaklig. Än mer osmaklig blir den av dess paketering som något slags granskande nyhetsartikel. Kainz Rogneruds fördomar och åsikter om de fackliga stridsåtgärderna läggs fram som om de vore en nyhetsanalys, snarare än opinionsmaterial.”

SVT skilja på åsikt och nyhet

” Publiceringen och ställningstagandet för en part i en arbetsmarknadskonflikt är tydligt och långt ifrån den opartiskhet som vanligtvis är ett argument för public service. Kanske hade det varit förlåtligt om detta var en engångsföreteelse, men oförmågan att hålla isär åsikter och nyheter är återkommande hos SVT.

I december (29/12 -15) publicerade SVT texten ”Jag köper inte era argument” av Helena Zachariasson som behandlade frågan om delad föräldraledighet. Krönikan var lika åsiktsfylld som Kainz Rogneruds, och public service publicerade även den på sina nyhetssidor.

Partiskheten hittas också i det mer regelrätta nyhetsmaterialet. Under försommaren har SVT återkommande rapporterat om Venezuelas ekonomiska kris som något som beror på fallande oljepris – utan att nämna de riktiga förklaringarna i landets socialism och planekonomi. Och den som tittade på SVT:s sändning av partiledardebatten i onsdags (15/6) fick under en period istället se en direktrapportering apropå ett pågående intrångsförsök på Rosenbad. Vakter utsattes för våld, men SVT redogör för hur ”aktivister” och ”bekymrade medborgare” deltog i ”manifestationen” och låter gruppens talesperson prata fritt om sina åsikter om kolet. Och så vidare.

Kanske ser inte SVT:s journalister att deras nyheter vinklas. Kanske försöker de påverka sina tittare och läsare att tycka vissa saker. Jag vet inte vad som är mest oroväckande.

Det är dålig journalistik, men det är också ett demokratiskt problem om licenspengarna går till att – medvetet eller omedvetet – opinionsbilda för vissa ståndpunkter. Oemotsagda åsikter hör inte hemma hos public service.”

Av Johanna Grönbäck
http://www.bt.se/ledare/gronback-svt-fortsatter-ha-svart-skilja-asikter-fran-nyheter/

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s