EN DAG I EN SVENSK JOURNALISTS LIV (vi kan kalla honom Stefan)

Det kan inte bli bättre än så, i dagens Svenska MSM

Tack till Jens Ganman på facebook 🙂  https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10153600177653251

EN DAG I EN SVENSK JOURNALISTS LIV (vi kan kalla honom Stefan)

07.00 Vaknar med en vag obehagskänsla i magen. Vet ju att jag gör och tänker rätt i alla lägen men ponera – bara för en sekund – att jag INTE gör det… Jag tänker osökt på AA:s 12-stegsprogram: första steget är att erkänna att man HAR problem… och sluta förneka… men jag har ju inga problem, så tja… falskt alarm – igen…

………………………

07.05 Går in på Avpixlat för att se vad som hänt ute i världen.

……………………..

07.10 Twittrar ut: ”Dags för alla goda journalister att stå upp för den goda journalistiken och MOT hatmedia som Avpixlat, Fria Tider, Exponerat etc.!!!”

…………………….

07.30 Äter frukost. Henröra på en bit kavring (alltså ägg och ansjovis ihop).
…………………….

08.00 Tar en uppfriskande joggingrunda genom Bubbelviken (villaområdet där jag bor). Hälsar i allvarligt samförstånd på advokat Gyllensnorre, chefredaktör Snarkstedt, kommunalrådet Buksvåågh och byrådirektör H.K Bergdahl.

Tar svängen förbi tilltänkta asylboendet som brann ner i förra veckan… lite synd att det gick så, men kanske bäst ändå. Finns risk att flyktingarna känt sig provocerade och kränkta av den – ärligt talat – ganska välbärgade omgivningen. De känner sig nog mer hemma i miljonprogrammet.

Länkar från Runkeeper på FB att jag sprungit 2,3 km. Får 200 likes.

………………………

09.00 Redaktionsmöte på tidningen. Ung vikarie har ägnat helgen åt att plöja förundersökningar om systematiskt våld mot kvinnor på asylboende i kommunen. Han insisterar på att vi måste göra nåt kring detta; att vi inte kan svika de här kvinnorna. Jag gör diskret anteckning i blocket: ”möjlig SD-sympatisör…?…håll under uppsikt”…

…avbryter myndigt och påminner att idag ska vi jaga SD-representanten i kommunfullmäktige. Han som gick upp i talarstolen igår och påstod att det står i Koranen att oliktänkande ska förföljas och mördas. Detta är öppen rasism och dagens P-etta. Alla utom vikarien mumlar instämmande:

”…viktigt att stå upp…”

”…rätt värdegrund…”

”…inte spela SD i händerna…”

”…fredens religion…”

………………………

09.15 Morgonfika. Löser korsord. ”Jagade oskyldiga”, åtta bokstäver. Jag har ”M_CARTHY” men det kan ju inte stämma om det ska bli ”Åkesson”…?? Eller hur…!?

Skitkorsord.

………………………

09.30 Går in på Avpixlat.

………………………

10.00 Förmiddagsfika. Diskuterar begreppet rätt värdegrund med äldre kollega. Höjer rösten så att vikarieglopen ska höra och känna sig träffad, men han verkar helt i sin egen värld; sitter och läser förundersökningar och antecknar för glatta livet.

……………………..

10.15 Skriver krönika om att det är viktigare än nånsin nu att alla goda krafter i samhället står upp mot normaliseringen av brun retorik och islamofobi. Lägger ut på bloggen. SD-trollen är där direkt och hävdar att islam är en politisk ideologi och inte en ”etnicitet” och att man därför inte kan vara rasist om man kritiserar det.
Jag raderar galenskaperna i takt med att de ramlar in.

Gäller att hålla rent åt höger.

……………………..

11.00 Går ut på gatan och intervjuar några tiggare. Skriver glödande, patosfylld text om deras bedrövliga situation. Var de än kommer gaddar folk ihop sig mot dem. De är den gemensamma nämnaren i denna systematiska förföljelse och en grupp som drabbas för en sån osannolik, statistisk problemfrekvens behöver all hjälp de kan få!
……………………..

12.00 Äter medhavd lunch i vår ombonade personalmatsal. Vinkar glatt till tiggarna genom fönstret. Snöglopp därute men de kämpar på. Starkt. Rörande. Folk som säger att de är lata skulle se dem nu!

…………………….

13.00 Gästföreläsning med Henrik Arnstad. Henrik gör effektfull entré i full nazi-regalia samtidigt som han vrålar ”HEIL HITLER!!!”. Många hoppar till men sen förklarar Henrik att det är för att få oss att tänka till – hur det skulle kunna se ut i en värld där SD tar makten. Han behåller uniformen på under hela föredraget.

Pedagogiskt. Modigt. Starkt.

………………………

14.00 Skriver flammande artikel/krönika/debattinlägg om nazismen; vi får inte glömma den!! Väver in postkolonial, intersektionell kritik av patriarkatet i texten – och av Sveriges slavhandel under 1970-talet (?).

Gör mental notering att kolla årtalen sen. Förvånas och imponeras av mitt eget mod…

……………………..

14.05 Googlar ”intersektionell”.

……………………..

14.20 Kort möte med chefredaktören. Vi har fått information om omfattande pedofilhärva på asylboende. Inte ens polisen vet detta. Chef.red ställer den relevanta frågan: hur riskerar detta att spela SD i händerna? Bra tänkt. Modigt. Det gäller att ha is i magen nu. Och civilkurage.

……………………..

15.00 Åker ut till lokalt asylboende från vilket det rapporterats oroligheter sista tiden; lösa rasistanklagelser om ”våld” mot ”kvinnor och barn”. Frågar 8 olika män om det förekommer våld mot kvinnor och barn på boendet. Alla svarar klart nej! En av dem får tårar i ögonen över anklagelsen:

”Ser du några slagna kvinnor i detta rum!”

Han har rätt! Jag ser inga kvinnor i detta rum. Jag ser inga kvinnor över huvudtaget! Unken SD-retorik!

Rubrik: ”MÅNGA LEDSNA MÄN PÅ ASYLBOENDE: ”VI TRODDE SVERIGE VAR EN DEMOKRATI!”
……………………….

15.10 Går in på Avpixlat på mobilen och kollar så att jag inte blivit länkad där. Hittar intressant artikel om nåt som kallas Kod 291. Låter som foliehattsteori, men vid snabb Googling visar det sig stämma.

Märkligt.

………………………

16.00 Åker vidare ut i skogen för ett lite mjukare human interest-reportage; har lokaliserat platsen där mannen som uppfann dörrstoppen föddes. Bara husgrunden finns kvar, men jag intervjuar en av hans ättlingar som just nu läser företagsekonomi på Hermods. Det blir ett bra samtal! Varmt och intimt!

Fotograferar några vackra gamla lador på väg därifrån. Lägger ett smakfullt sepiafilter över och så ut på Insta!

Älskar min nya Retromatic-app. Går att göra även de mest banala bilder till små mästerverk (rekommenderas f.ö på Biskop Arnös hemsida!).

………………………

17.00 Middag hemma. Pustar ut efter lång dag i civilkuragets tjänst. Känns bra att vet att jag skildrat verkligheten som den borde se ut. Agendasättande journalistik – det är grejen, de! Jag tror – helt seriöst – att det inger förtroende hos läsare, tittare och lyssnare; vi journalister har en agenda – att styra samhället i rätt riktning! Lita på oss!

……………………….

18.00 Hjälper till på lokala asylboendet. Lär dem att spela Couronne samtidigt som jag delar ut ansökningsblanketter till medlemskap i MP. Tar jättefin selfie ihop med svart kille och lägger ut på FB, twitter och Instagram. Känns bra med en svart vän. My black friend. Känns som att det för tur med sig!
……………………….

19.00 Hemma igen. Försöker läsa en bit ur Neil Postman’s ”Amusing Ourselves to Death”. Fick den rekommenderad redan på 1980-talet av äldre journalistkollega. Har dock bara kommit till halva första kapitlet. Tycker fortfarande att det är tråkig och konstig. En slags obehaglig klarsyn. Ett obehagligt stringent resonerande.
För mycket logik och fakta – för lite magkänsla!
……………………….

19.15 Teodorescu skriver:

”Ingen journalist är neutral, däremot måste journalistiken alltid sträva efter att vara det. I praktiken innebär det att fakta är viktigare än känslor, oavsett om det gör ont i magen att verkligheten förhåller sig på det ena eller andra viset.”

http://www.gp.se/…/1.3037109-teodorescu-hur-modiga-vagar-vi…

Skandalöst… Än en gång spelar denna kvinna SD i händerna! KAN INGEN STOPPA HENNE!!!!

……………………………….

19.20 Har tråkigt. Går in på Avpixlat. De hävdar att det finns ett verktyg som heter MediaCreeper med vilket de kan påvisa att bl.a journalister på min tidning tillhör de som oftast besöker AP. Skandalöst. Det finns verkligen ingen gräns för hur mycket rasistiska lögner dessa människor anser sig ha rätt att sprida…? Jag går ALDRIG på AP privat! BARA i tjänsten! War is peace! Slavery is freedom!

……………………………….

20.00 Kvällspass. SD-ledningen besöker grannbyn och jag rycker ut med min kamera och mitt anteckningsblock. Många ogina, gamla 1940- och 1950-talsrasister i publiken.

Jag går modigt in i lejonets kula och fotograferar alla som är där.
De ska skambeläggas till underkastelse. Vithårig liten tant kommer fram och vill berätta VARFÖR de börjar rösta på SD, men jag ignorerar. Här gäller det att stigmatisera. Stigmatisering är enda vägen framåt!

När Jimmie Åkesson sätter sig vid pianot för att klinka fram av sina banala nationalistlåtar reser sig håret i nacken på mig. Jag får samma känsla som när jag tittar på de gamla journalfilmerna från Totenehrung-ceremonin vid nazisternas partidagar i Nürnberg 1934.

Odjuret är nära.
……………………….

20.30 Hamnar i hätsk diskussion med några 80-åriga tanter som tycker att jag uppvisar en ”hotfull attityd”.

En av dem knuffar mig hårt i bröstet medan den andra försöker slita kameran ifrån mig. De inhyrda vakterna bara tittar på. Hånflinar. Jag känner mig som Viktor Jara. Som Steven Biko. Som Soran Ismail. Backar modigt mot dörren medan jag fortsätter att fotografera. Världen måste få veta!

Kör hem med en känsla av eufori! Ikväll har jag gjort skillnad!
………………………

21.00 Ser Ted Ekeroth medverka i debatt i Aktuellt. Ställer mig upp framför teven och visar civilkurage. Oförlåtligt att släppa fram såna som honom! Hur tänker Svt!!!??? SD och andra dissidenter måste förpassas till källaren. Tigas ihjäl. Hånas och begabbas. Det som inte syns finns inte. Genom att låta dem höras tvingas vanligt folk att förhålla sig till deras argument och de KLARAR de inte! Vi journalister måste skydda allmänheten! Vi har ett ansvar!

………………………..

21.30 Bloggar: ”SD sjukligt fixerade vid invandring – en helt marginell och isolerad fråga som inte påverkar vare sig skola, vård, domstolsväsende, bostads- eller arbetsmarknad. Hur KAN SD låsa sig så vid en enda företeelse? Obegripligt. SD företer alla tecken på mani. Obegripligt att SD inte ser detta själva… eller som Freud sa:

”Ibland är en cigarr bara en SD”

Och:

”A SD slip is when you think about SD and say SD!”

………………………….

23.00 Slår på teven. Tittar en stund på en film som heter ”Wag the Dog”. Tråkig. Fattar ingenting. Byter kanal och hamnar mitt i Filip & Fredriks ”Trevligt Folk” istället. Åh! Min favoritfilm! En svensk ”Cool Runnings”. Skrattar och skakar på huvudet åt när somalierna halkar runt på isen. Rörande och tokroligt på en och samma gång!

Håller med om att det största problemet vi har är att svenskar och invandrare inte pratar med varandra!

Om en svensk, yrkesarbetande kvinna med fil. kand i genuspedagogik bara satte sig ner och pratade med en arabisk imam med fil. cro magnon i kvinnoförtryck skulle de inse att de har massor gemensamt!
………………………

23.30 Går in på Avpixlat en sista gång för dagen. Bara för att hålla koll så att de inte skriver nåt rasistiskt. Råkar läsa en hel krönika av Dagerlind. Obehagligt. Somnar arg på mig själv.

Onödigt!

……………………….

23.45 Vaknar av att jag mardrömmer om Dagerlind. Tar paddan och hamnar av misstag på en porrsida. Ser filmen ”Interracial Assmasters” där fyra vita kvinnor binder och förnedrar en svart man.

De kallar honom otidigheter, smiskar honom, och den tappre killen kämpar för att härda ut; han ler och skrattar och han gör det extremt trovärdigt – detta för att slippa fler bestraffningar från sina högbystade plågoandar Lauren Phoenix, Julia Ann, Chesty LaRue och en bedagad Ginger Lynn (oj vad hon har åldrats!).

Känner mig helt tagen av det jag sett.

………………………

01.10 Somnar. Drömmer om ett stort idylliskt gated community där alla är välkomna och där inga SD-väljare tillåts komma in. En dag, Stefan… en dag… håll ut… somewhere… over the rainbow…

…greppet hårdnar, men KÄMPA EMOT!
Tillsammans kan vi knäcka borgarens fot!… Om Enade vi strider på klasskampens grund… kan vi vinna vår framtid i vårt Röda Förbund!…”

………………………..

EPILOG

Satir i all ära men nu ska jag (alltså Jens) skriva nåt helt ärligt och allvarligt.

I rollen som skribent och journalist har jag genom åren vid ett flertal tillfällen upplevt att både ”raka” och mer problematiserande nyheter kring invandring, svensk asylpolitik, organiserad religion etc aktivt mörkats, förvrängts, förskönats eller bara ignorerats.

I många fall har det journalistiska arbetet gått på grund pga av obildning och ointresse hos inblandade journalister/chefredaktörer.

Paradexempel: man har haft starka åsikter om ”islamofobi” men har aldrig ens tagit i ett ex av lagboken/rättesnöret Koranen, än mindre öppnat den för att läsa vad som faktiskt står där.

Det största problemet har dock varit min och mina kollegors rädsla för att uppfattas som ”rasistiska”, ”främlingsfientliga” eller ”islamofobiska”.

I viss utsträckning har nog intentionerna varit goda. Genom att hålla tillbaka ”jobbiga” företeelser har vi trott oss verka för det goda, men vägen till helvetet är som bekant stensatt med goda intentioner.

Jag är f.ö helt övertygad om att den inställningen värvat 100 000-tals röster åt SD och – än värre – tillåtit systematiskt, religiöst sanktionerat våld mot kvinnor och barn frodas och fortsätta.

Under våren har jag i kontakten med en rad flyktingkvinnor – och vid besök på olika asylboenden – fått flera djupt deprimerande historier berättade för mig. Speciellt två biter sig kvar:

1) X som flydde från Saudiarabien pga av att hon insett att hon var ateist och inte kunde leva kvar där. Inspirerad av Margot Wallströms modiga fördömande av den saudiska regimen flydde hon till Sverige. Efter tre månader bad hon dock att få skickas hem igen. Förtrycket och trakasserierna från muslimska män på asylboendet var värre än det hon lämnat bakom sig.

2) Y, Z, Q och W som flytt från Iran pga av religiöst förtryck. De tillbringar större delen av sin tid inlåsta på ett 12 kvm stort rum på ett i princip laglöst asylboende, ständigt trakasserade av män från Syrien, Irak och Afghanistan. Och detta pga av ”frigjordhet” och vägran att bära hijab.

Y berättar: ”På nätterna vaknar vi av att de rycker i dörren för att komma in och våldta oss…”

Såna här erfarenheter (jag har tyvärr många fler) gör att jag skäms bottenlöst över det svenska asylsystemet och över våra fega, flata och – som det ofta verkar – fullständigt världsfrånvända politikerelit. Det finns en speciell plats i helvete för dem – men även för mig som så länge fegat med att skriva det här rätt ut.

Jag vill till sist påpeka att jag känner många duktiga och ambitiösa journalister (varav flera som lider i tysthet av rädsla för social och yrkesmässig utfrysning), men tyvärr lika många dumma, lata och genomfalska såna som genom sin egen lättja, inbilskhet och förment högtstående moral och ”rätta värdegrund” rövknullat läsarna/tittarna/lyssnarna och bidragit till det fullständigt vansinniga samhällsklimat vi har i Sverige våren 2016.

Orwell hade inte trott sina ögon.

And you can quote me on that.

ps. eventuella kommentarer om att jag ”fiskar i grumliga vatten”, ”normaliserar fascism”, ”spär på främlingsfientlighet” och ”spelar SD i händerna” kan skrivas på ett vykort och postas till Antarktis.

Jens Ganmans foto.
Gilla

Gilla

Älska

Haha

Wow

Ledsen

Arg

92 kommentarer
Kommentarer
Hans Dahlbom
Hans Dahlbom Öppet och ärligt med härlig humor. Hatten av!

Gilla · 5 · 6 tim
Katarina Folmer
Katarina Folmer Tack Jens. Emoji heart

Gilla · 1 · 6 tim

Peter Graae
Peter Graae Tack Jens

Gilla · 1 · 6 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack som läser!

Gilla · 1 · 5 tim
Christer Jonasson
Christer Jonasson Klockrent 😀

Gilla · 1 · 5 tim
Per Nilsson
Per Nilsson 🏻🏻🏻🏻🏻🏻

Gilla · 1 · 5 tim
Patric Norrå
Patric Norrå Underbart.

Roland Rytterbrant
Roland Rytterbrant Fast skrattet fastnade i halsen under epilogen måste jag nog erkänna.

Gilla · 14 · 5 tim
Jens Ganman
Jens Ganman …det var meningen. Sorry…

Gilla · 5 · 5 tim
Roland Rytterbrant
Roland Rytterbrant Det är lugnt. Jag är en sådan där dryg jävel som hävdar att fakta är viktigare än känslor. Så jag får tåla sånt.

Gilla · 5 · 5 tim
Sarah Mary
Sarah Mary Tack för skratten – tack för tårarna Emoji heart

Gilla · 3 · 5 tim
Magnus Carlsson
Magnus Carlsson Jens, jag tänkte för säkerhets skull skriva några rader, men hittar inte postnummer till Antartisk. Har du det till hands?

Gilla · 4 · 5 tim
Sarah Mary
Sarah Mary Inte prata illa om djävulen nu Emoji wink

Gilla · 1 · 5 tim
Mariana Thulin
Mariana Thulin Ett öppet samhälle som ”alla” pratar om borde i min värld innebära att vi ser verkligheten som den är, inte som vi önskar att den såg ut. Dessa kvinnor som flyr för att få leva i ett demokratiskt samhälle och upptäcker att det är än värre här, fruktansvärt är bara förnamnet Emoji frown

Gilla · 4 · 5 tim
Sophie Öberg
Sophie Öberg Tack för att du vågar Jens! Som alltid jätte bra text! Du är precis en sån journalist jag ville bli, när jag sökte och kom in på media & journalist på gymnasiet.

Gilla · 8 · 5 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack, Sophie. Men faktum är att jag förslösat en stor del av min journalistiska karriär på att titta bort. Och det skäms jag för.

Gilla · 13 · 5 tim
Peter Graae
Peter Graae Men ändå är du ett ljus bland en usel svensk journalist kår.

Gilla · 5 · 5 tim
Sophie Öberg
Sophie Öberg Alla kan göra fel! Men alla erkänner inte det! Det är de stora med dig Jens!

Gilla · 2 · 2 tim
Jimmy Krook
Gilla · 1 · 5 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack som läser Jimmy!

Gilla · 1 · 4 tim
Christoffer Kaffe Kihlberg
Christoffer Kaffe Kihlberg Bra skrivet som vanligt Emoji smile

Gilla · 1 · 5 tim
Camilla Grepe
Gilla · 2 · 5 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack som läser!

Gilla · 1 · 4 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack själv, Camilla!

Rogier Krona
Rogier Krona Som vanligt träffande satir med en viktig epilog. Bra jobb.

Gilla · 4 · 5 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack som läser, Rogier!

Sven Roos
Sven Roos ÄNTLIGEN! Alea jacta est

Gilla · 2 · 5 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Den hade du väntat på, va?

Sven Roos
Sven Roos No shit…

Jens Ganman
Jens Ganman …i alla fall i min egen lilla värld…

Marianne Edin
Marianne Edin Du är helt! enastående Jens Ganman. Och du kommer att bli en legend…Nästan som Fantomen i de djupa skogarna…. Dina texter är rena mästerverk. Jag delar naturligtvis vidare. Tack så mycket Emoji heart

Angelo Morano
Angelo Morano När skrattet fastnar likt en kokosnöt i halsen.

Gilla · 3 · 5 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Exakt så.

Sanna Palomaa
Sanna Palomaa Jag läser och känner min egen vanmakt och tafatthet sätta sig i halsen på mig. Jag saknar nog en gen som behövs för att verkligen fatta ironi och satir. Jag får helt enkelt jobba hårt med det. Din epilog däremot skjuter rätt på mig. Jag tror mig stå upVisa mer

Gilla · 7 · 5 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack att du läste Sanna, jag håller med om allt du skriver…

Gilla · 1 · 4 tim
Annelie Lanner
Annelie Lanner Tack, Jens, för satir som fick mig att tänka på det som för mig är viktigast i journalistiken: opartiskhet, saklighet, allsidighet och konsekvensneutralitet (jag vill vara som vikarien – och vill nog egentligen att alla journalister ska vara det), tack extra för epilogen och tack för Antarktis som fick mig – trots epilogen – att le. Tack.

Gilla · 8 · 5 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack Annelie. Du, om någon, vet vad det kan kosta att ställa ”fel” fråga vid fel tillfälle… ”But I live here”.. kommentaren i en Ekosändning som gjorde dig till både ”rasist” och ”muslimkramare” i månader efteråt…

Gilla · 1 · 1 tim
Mikael Michel
Mikael Michel Genialiskt 🏾

Gilla · 2 · 5 tim
Jens Ganman
Gilla · 1 · 4 tim
Lars Lindgren
Lars Lindgren Mycket träffande och roligt!!

Gilla · 1 · 5 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack tack!

Eva Toller
Eva Toller Excellent som vanligt, Jens – inte minst epilogen! Jag hoppas att många journalister läser detta.

Gilla · 7 · 4 tim
Jens Ganman
Jens Ganman De lär de göra, men många lär avfärda mig som ”smyg-SD”… men det har de gjort länge så… fuck it…

Gilla · 1 · 4 tim
Annica Lindström
Annica Lindström Suveränt och av någon konstig anledning får det mej att tänka på en lokal dagstidning med tillhörande journalist men jag har säkert fel

Gilla · 1 · 4 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Ren inbillning i så fall!

Gilla · 1 · 4 tim
Annica Lindström
Annica Lindström Ok då vet jag att jag hade fel

Tomas Oleby
Tomas Oleby Fantastiskt bra satir och en rakryggad epilog!

Hatten av för dig!

Gilla · 7 · 4 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack för ditt stöd Tomas!

Gilla · 1 · 4 tim
Robert Starman
Robert Starman Du är redan roligast i Sverige Jens. I alla fall för oss som gillar orädd och vidsynt politisk satir.
Men du är också på väg att bli mest relevant i Sverige.
Det gläder mig nästan mer än all humor som sprudlar ur din hjärna. Visa mer

Gilla · 11 · 4 tim
Jens Ganman
Jens Ganman …och detta från mannen som får MIG att skratta rakt ut och ofta undra: hur gör han!? Stort beröm. För mig.

Robert Starman
Robert Starman Jojo. Men bortom all satir och allt ordvrängande finns ett avgrundsdjupt allvar och en nödvändig verklighetsbeskrivning och konsekvensanalys.
Jag ser på detta med förskräckelse från utsidan.
Du gör det från insidan. Visa mer

Roger Hansson
Roger Hansson Jag förbeställer 10 ex av den kommande boken Jens. Dagböckernas dagbok- när kommer den?

Gilla · 4 · 4 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Äh, den blir bara bränd på bål… men tack ändå!

Gilla · 1 · 4 tim
Lennart Hemå
Lennart Hemå Bra, mycket bra 💕

Gilla · 1 · 4 tim
Monika Wärmland
Monika Wärmland Var har du varit i hela mitt liv, jag skrattar som en häst.
Å vad jag önskar att VARENDA journalist läste detta med allvar och ironi, det behöver de verkligen

Gilla · 1 · 4 tim
Mia Leonnie-Karlsson
Mia Leonnie-Karlsson SD jublar och räknar nya medlemmar varje gång Stefan fattar pennan. De älskar det, de lever av just sån censur. Av precis alla extrema galenskaper är det just det som skrämmer mig allra mest. journalisterna som målat in sig i en gegga av henröra och slVisa mer

Gilla · 7 · 4 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Du har helt rätt, Mia. Och nej, han kommer aldrig att inse att han är SD:s bästa valarbetare. Oh, the irony…

Gilla · 3 · 4 tim
Jens Ganman
Jens Ganman …jag tror att de flesta av mina journalistkollegor helst skulle strypa mig nu…

Gilla · 6 · 4 tim
Mariana Thulin
Mariana Thulin Eller så känner de sig befriade från sina bojor Emoji smilenågon måste alltid gå i främre ledet så att säga. Bravo Jens Ganman

Gilla · 2 · 4 tim
Mia Leonnie-Karlsson
Mia Leonnie-Karlsson Tänkte exakt samma sak, lovar att många kommer höra av sig o tacka dig. Men inte offentligt på Facebook såklart.

Gilla · 3 · 4 tim
Ann Kristin Sandlund
Ann Kristin Sandlund Jag har läst Koranen, den står i min bokhylla. Jag har många vänner och bekanta från alla delar av världen. De flesta är sekulära muslimer. Jag trodde fram till ungefär år 2000 att vi hade kvar en reglerad invandring. Jag trodde också att islam vara unVisa mer

Gilla · 4 · 4 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Jag tror att många, många delar dina tankar Ann Kristin… gapskratt och ångest omvartannat…

George Corro
George Corro Briljant skrivet.

Gilla · 2 · 4 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Brillant läst!

Markus Häkkinen
Markus Häkkinen Klockren!

Gilla · 1 · 4 tim
Björn Michael Morén
Björn Michael Morén Bästa läsningen nu för tiden

Gilla · 1 · 4 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Ganska hemskt i så fall… men tack!!

Gilla · 1 · 4 tim
Måns Ahnlund
Måns Ahnlund Enastående. Tack Emoji smile

Gilla · 1 · 4 tim
Johan Sandqvist
Johan Sandqvist Förmodligen din bästa och mest slående hitintills
Frågan är om det ens är satir?!
Tack!

Gilla · 2 · 4 tim
Jens Ganman har svarat · 1 svar
Olof Larsson
Olof Larsson Markerat o klart. Alla inne. En präktig fullträff.

Gilla · 3 · 4 tim
Olof Larsson har svarat · 2 svar · 4 tim
Lage Löfgren
Lage Löfgren Ja, inte har vi hjälpt kvinnor och barn! Vare sig de som är lämnade kvar i skiten samt de som lyckats ta sig hit i tron på att de ska få det bättre här!

Att den politiker som går hem mest hos svenska folket, Anders Ygeman, kan få stå och säga att 80.0Visa mer

Gilla · 11 · 4 tim
Mariana Thulin har svarat · 2 svar · 4 tim
Martin Löfgren
Martin Löfgren Tack att du finns Jens och vågar gå mot strömmen

Gilla · 6 · 4 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack, som vågar läsa!

Gilla · 1 · 4 tim
Helena Holmertz
Helena Holmertz Trehundratusen gilla på den här statusen Jens!
Härlig satir som vanligt och just den här gången lite mer personlig som du utlovade. Visa mer

Gilla · 8 · 4 tim
Johan Roxström
Johan Roxström Det håller på att vända nu.

Gilla · 2 · 3 tim
Christina Lagerson
Christina Lagerson Starkt roligt och sant! Underbart! Delar.

Gilla · 1 · 3 tim
Håkan Forsberg
Håkan Forsberg Satirdelen: Som vanligt hysteriskt roligt och träffsäkert…kommer få ett antal redaktioner i riket att leta efter din avlyssningsutrustning..Emoji wink

Gilla · 1 · 3 tim
Jens Ganman har svarat · 1 svar
Håkan Forsberg
Håkan Forsberg Slutklämmen: Emoji heart, bara så.. Emoji heart

Gilla · 1 · 3 tim
Angelica Alverin
Angelica Alverin Så jävla briljant

Gilla · 1 · 3 tim
Thomas Jarlsbo
Thomas Jarlsbo Ja du Jens, du har nog aldrig varit så älskad som nu. Du sa att du hade fler exempel på de ohyggliga förhållandena på våra asylboenden. Jag tycker att du i öppenhetens namn delger världen även dessa.
Du kan nog också lugnt uppmana dina själsfränder i jVisa mer

Gilla · 8 · 3 tim
Thomas Jarlsbo har svarat · 6 svar · 2 tim
Rolf Eriksson
Gilla · 1 · 3 tim
Mattias Eriksson
Mattias Eriksson Super bra som vanligt detta är min favorit så här långt. Satiren o sen grädden på moset sanningen o naiviteten hos våra myndigheter som blundar för problemen som finns. Briljant

Gilla · 3 · 3 tim
Jens Ganman har svarat · 1 svar
Mats Åberg
Mats Åberg Allt detta virke till Antarktis, jag visste det, du vill påskynda den globala uppvärmningen och accelerera apokalypsen…Emoji tongue Bra skrivet som alltid, glad påsk!

Gilla · 1 · 3 tim
Niklas Engholm
Niklas Engholm Suveränt Jens, först en vass ironi som du sedan knyter ihop med en tänkvärd epilog.
Glad Påsk🐣

Gilla · 2 · 3 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack Niklas!

Inga Sfaiter
Inga Sfaiter Tack Jens,har delat

Gilla · 1 · 3 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack, Inga!

Britta Larm
Britta Larm Epilogen…. Wow. En klarmarkering rakt i solar plexius. Tack!

Gilla · 1 · 3 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Jag har tyvärr många fler exempel.

Britta Larm har svarat · 1 svar
Ernst Henry
Ernst Henry Väl skrivet. Igen! Hade du inte funnits hade vi behövs uppfinna dig!

Gilla · 3 · 3 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Haha! It’s alive….!

Therese Tessan Nilsson
Therese Tessan Nilsson Verkligen huvudet på spiken. Fortsätt så Jens, du sätter verkligen ord på de många av oss andra känner. Måste helst till en förändring idag men det är väl för mycket begärt kan jag tro. Emoji wink

Gilla · 1 · 3 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Förändring kommer nog. Men först blir det värre. Mycket värre.

Gilla · 2 · 3 tim
Jens Ganman har svarat · 1 svar
Joakim Henrikson
Joakim Henrikson BAHAHAHAWHAHAHAHAA!

Gilla · 1 · 2 tim
Jens Ganman har svarat · 1 svar
Ola Ramstedt
Ola Ramstedt Respekt! Inte minst för epilogen.

Gilla · 2 · 2 tim
Jens Ganman har svarat · 1 svar
Marie Jardhammar
Marie Jardhammar Så bra :))

Gilla · 1 · 2 tim
Jens Ganman har svarat · 1 svar
Tommy Holmberg
Tommy Holmberg Epilogen är så viktig. Den säger så mycket om debattklimatet i Sverige och konsekvenserna av det…

Gilla · 4 · 1 tim
Tommy Holmberg har svarat · 3 svar · 1 tim
Mathias Alsén
Mathias Alsén Träffsäkert!

Gilla · 1 · 1 tim
Jonatan Linde
Jonatan Linde Lysande Jens Ganman!

Gilla · 2 · 1 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack som läser Jonatan!

Jan Luthman
Jan Luthman Toppen, dagens höjdare.

Gilla · 1 · 1 tim
Jens Ganman
Jens Ganman Tack Jan! Dagens höjdare för mig att folk läser, diskuterar och reagerar!

Gilla · 1 · 1 tim
Jens Kittel
Jens Kittel Mycket mycket bra!

Gilla · 2 · 1 tim
Jens Ganman
Jens Ganman …tack! Och mycket, mycket oroande…

Gilla · 2 · 1 tim
Mattias Nilsson
Mattias Nilsson Strålande!

Gilla · 1 · 1 tim
Mia Vestermark
Mia Vestermark Ha ha ha ha ha ha.. underbar!

Gilla · 1 · 1 tim
Christer Uddenberg
Christer Uddenberg Klockrent!!

Gilla · 1 · 59 min
Eva A Sandberg
Eva A Sandberg En guidad tur i ‘Åsiktskorridoren’. Det mest intressanta jag läst på länge. Epilogen gör mig nedstämd. Tack ändå! Viktig läsning!

Gilla · 2 · 59 min
Jens Ganman
Jens Ganman Tack Eva. Jag blir också nedstämd.

Gilla · 2 · 58 min
Patrik Bergenholt
Patrik Bergenholt Gillat och delat.

Gilla · 1 · 52 min
Jens Ganman har svarat · 1 svar
Jens Ganman
Jens Ganman Tack Björn, tack som läser!

Gilla · 1 · 41 min
Jens Ganman har svarat · 2 svar · 37 min
Kristian Jonsson
Kristian Jonsson En fråga Jens. Någon särskild adress på Antarktis eller bara till polen (syd)? Kan man ev. tänka sig Nordpolen som ett likvärdigt alternativ om sydp. skulle vara överfullt med dumheter? Emoji smile

Gilla · 1 · 41 min
Jens Ganman har svarat · 1 svar
Tomas Noterius
Tomas Noterius Tycker nog Jens att detta kan vara ett av dina bättre inlägg av flera orsaker. Så total med både ironin och (tyvärr) den verkliga verkligheten. Ena delen av din tråd känns kanske lite extra…. lite extra extra för mig. Du vet vad jag menar.

Gilla · 1 · 39 min
Jens Ganman
Jens Ganman Jag tror jag har en aning…

Anna Katarina Berglund
Anna Katarina Berglund Först skrattade jag, sedan blev jag tagen och nedstämd. Tack Jens! Tack för din modiga epilog! Jag förstår hur modigt det är att skriva den i ditt skrå, eftersom mitt är nästan likadant.

Tony Svensson
Tony Svensson Kanske det bästa jag läst detta år!

Dragan Milovic
Dragan Milovic Kalasbra. Verkligheten kommer ikapp lögnerna och det är en plågsam process för oss som alltid vetet.

Kommentera

