Jämförelser

”Hur som helst, jag gillar att vara hemma igen, trots att jag lever i ett land där makthavarna snor det mesta av medborgarnas pengar, föraktar dem för deras påstådda rasism och främlingsfientlighet samt ägnar sig åt olika samhällsinsatser, som har det gemensamt att de försämrar välfärden och gör Sverige till ett farligare land.

Karl-Olov Arnstberg

Invandring och mörkläggning

jamforelser

Jag har varit på den thailändska semesterkobben några veckor. Nog hade jag tänkt mig att skriva åtminstone en krönika, men så blev det inte. Redan efter ett par dagar gav min laptop upp andan och den dator jag lånade för att åtminstone kolla mailen hade inte ens ett wordprogram.

När man jämför vardagslivet i helt olika samhällen, så får man ofta syn på sådant som man tidigare varit blind för. Den svenska jämförelsen mellan Thailand och Sverige brukar vanligtvis utfalla till Sveriges fördel, så länge det inte handlar om stränder, soltimmar och hur mycket en mojito kostar. Thailand är en militärdiktatur och Sverige en demokratur (nej, jag har inte stavat demokrati fel), Thailand har utbredd prostitution och korruption. Thailand har en av världens sämsta trafikkulturer, med en skrämmande hög olycksstatistik. Återigen, ungar som sitter på flaket på en pickup verkar gladare och friare än de svenska ungar som sitter fastspända…

View original post 1 104 fler ord

Kommentera

